söndag 18 april 2010

Fetaostburgare med tzatziki



  •   ca 500 g köttfärs
  • 1 stor gul lök
  • 1 röd chilifrukt
  • 2 ägg
  • 1 msk soja
  • 1 tsk salt
  • 2 krm peppar
  • 150 g fetaost
  1.  Finhacka lök och chili och blanda med färs, ägg, soja, salt och peppar. 
  2. Smula ner osten och blanda.
  3. Forma ca 6 burgare och stek eller grilla.
Tzatziki:
  • ½ gurka
  • 2 krm salt
  • 2 vitlöksklyftor
  • 2 dl turkisk yoghurt
  • 1 tsk vinäger
  • 1 tsl olivolja
  • 1 krm peppar
  1. Riv gurkan grovt.
  2. Lägg den i ett durkslag. Salta och låt den rinna av i några minuter.
  3. Pressa vitlöken. 
  4. Blanda yoghurt, vinäger, olja och peppar.
Kommentar: Nästa gång kommer jag bara ha 1 vitlöksklyfta i tzatzikin, det blev lite väl starkt för mig. Men gillar man vitlök så är det säkert gott. Det var lite svårt att göra burgarna, de ville gärna fall isär. Vi grillade hälften och stekte hälften, och jag tror de blev precis lika goda!

Vi serverade burgarna med en färdigblandad sallad som heter "Bistro".

1 kommentarer:

Lisa sa...

Ser gott ut. Jag tycker att hemmagjorda burgare lätt blir torra, så jag gör sällan det.

Vad gäller vitlök så älskar jag det, men jag har blivit lite känslig för rå vitlökssmak, tycker att det är godare i mat där den steker/kokar med i maten en stund.