fredag 21 maj 2010

Grönsak- och salamipaj

 
Deg:
  • 2,5 dl vetemjöl
  • 50 gram smör eller margarin
  • 1 dl kesella
Fyllning:
  • 1 gul lök
  • 1 röd paprika
  • 1 aubergine
  • Olivolja
  • salt
  • 1 ½ tomat
  • 100-200 g salami
  • 2 dl Creme fraiche fetaost och soltorkad tomat
  • 1 dl kesella
  • 1 grönsaksbuljongtärning
  • 1 tsk sambal oelek
  • Peppar
  • Paprikapulver

1.    Sätt ugnen på 225°
2.    Gör i ordning pajdegen och tryck ut i en form. Förgrädda 10 minuter.
3.    Skiva auberginen och lägg på en tallrik. Ringla över lite olivolja och salt.
4.    Hacka löken och skär paprikan i småbitar.
5.    Stek grönsakerna i lite smör.
6.    Skiva tomaterna och salamin och tillsätt de till resten av grönsakerna.
7.    Tillsätt creme fraichen och kesellan. Låt allt bli varmt.
8.    Tillsätt buljongtärning och sambal oelek.
9.    Smaka av med peppar och paprikapulver.
10.  Låt röran puttra några minuter
11.  Häll upp i det förgräddade pajskalet.
12.  Grädda i mitten av ugnen 25-30 minuter

Kommentar: Jättegott! Eftersom jag bytt ut och lagt till egna ingredienser, till exempel salamin, så var jag osäker på hur mycket det skulle vara i. Jag tog i ca 200 g, och det tyckte jag var lite för mycket. Jag pepprade ganska mycket innan jag insåg att jag skulle använda pepparsalami, så det blev ganska starkt i och med det + sambal oelek!

0 kommentarer: