torsdag 15 april 2010

Grekisk feta- och grönsakspaj

  • 125 g smör
  • 3 dl vetemjöl
  • 2 msk vatten
Fyllning:
  • 1 aubergine, ca 300 g
  • 1 gul lök
  • 1 vitlök
  • smör att steka i
  • (1 tsk örtkryddor, t ex rosmarin, timjan eller salvia)
  • 3 tomater
  • 150 g fetaost
  • 2 ägg
  • 2 dl mjölk
  • 1 tsk salt
  1. Sätt ugnen på 225° 
  2. Hacka ihop smör och mjöl till en grynig massa. 
  3. Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck ut degen i en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. 
  4. Nagga pajdegen med en gaffel och låt vila i kylen ca 30 min. 
  5. Förgrädda pajskalet i mitten av ugnen 10-15 min.
  6. Strimla squashen. Skala och skiva löken. Skala och finhacka vitlöken. 
  7. Fräs squash, lök och vitlök mjuka i smör i en stekpanna. Tillsätt eventuella örtkryddor. 
  8. Lägg grönsaksfräset i det förgräddade pajskalet. 
  9. Skiva tomaterna. Skär osten i tärningar. Lägg tomater och ost ovanpå grönsaksfräset 
  10. Vispa ihop ägg, mjölk och salt och häll det över. 
  11. Grädda mitt i ugnen ca 25 min tills äggsmeten stelnat.

Kommentar: God paj! Dock så hade jag inte i några örtkryddor, men jag skrev med det, eftersom det stod i originalreceptet (från arla.se). Är lite skeptisk till 1 vitlök, menas det 1 vitlöksklyfta, tro? Jag hade i lite vitlökskrydda och tyckte det räckte. Originalreceptet innehåller även oliver, vilket jag hoppat över. Det blev gott iallafall!

0 kommentarer: