fredag 26 februari 2010

Chokladcupcakes


  • 3 st ägg
  • 2.5 dl strösocker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 50 g smör
  • 1 dl gräddfil
  • (2 msk kallt kaffe)
  • 3.5 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  •  4 msk kakao
  • 1 st nypa salt
  • 100 g mörk choklad
Chokladfrosting:
  • 60 g smör, rumstempererat
  • 5 dl florsocker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 0.5 dl kakao
  • 100 g phiadelphiaost
  • (1 msk varmt kaffe)
  1. Sätt ugnen på 175°.
  2. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker pösigt.
  3. Smält smöret, häll i gräddfilen (och kaffet) och blanda det med äggsmeten.
  4. Blanda vetemjöl, bakpulver, kakao och salt och vänd ner det i smeten.
  5. Hacka den mörka chokladen grovt och smält den i ett vattenbad.
  6. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet.
  7. Grädda i mitten av ugnen i cirka 15-25 minuter (de ska vara helt torra inuti). Låt svalna.
Frosting:
  1. Rör smör, florsocker, vaniljsocker, kakao och phiadelphiaost krämigt. Rör sist ner kaffet.
  2. Bred frostingen på cupcakesen, eller ta hjälp av en sprits. 
 Kommentar: Väldigt mäktiga! Goda, men en halv åt gången räcker nästan. Kaffet har jag satt i parantes, för det står i receptet att det ska vara med, men jag hade inget, så det gör man nog som man vill, det går lika bra utan i alla fall! Jag hade ingen sprits hemma, så jag klippte hål i en vanlig liten plastpåse (en sådan där 2 liters, eller vad det kan ha varit). Recept kommer från tv-kocken Leila Lindholm. Jag har även garnerat med en Pollygodis och silverkulor.

4 kommentarer:

Lisa sa...

Är det Polly du satt på toppen?

Lisa sa...

0,5 del kaka förresten?

Lisa igen sa...

del=dl

Unknown sa...

Japp, skrev med det nu.

Först undrade jag vad jag hade skriit "1 del kaka" haha ^^