torsdag 23 december 2010

Paprikasoppa med lime & fetaost

  • 2 gula paprikor
  • 1 röd paprika
  • 1 gul lök
  • 1 vitlöksklyfta
  • 1 knippe persilja
  • 1 dl kycklingfond
  • 8 dl vatten
  • 1 lime, skal och saft
  • 2 dl creme fraiche
  • salt, svartpeppar
  • fetaost i tärningar
  • ett gott bröd
  • (färsk parmesan)
  • olivolja
  1. Skär lök och paprika i bitar och fräs i olja tillsammans med vitlök och persilja tills det blir mjukt utan att ta färg.
  2. Slå på kycklingbuljong och låt koka 10-15 minuter.
    (Riv under tiden parmesanosten till brödet, och gratinera det i ugnen på 200° i ca 10min med lite salt & peppar på.)
  3. Mixa soppan slät och tillsätt lime, creme fraiche och kryddor.
  4. Lägg i fetaosten vid serveringen.
Kommentar: När jag först smakade på soppan så tyckte jag att den var god, men kanske lite för mycket paprikasmak. Sen så hade jag köpt ekologisk fetaost, vilket inte alls var någon hit alls, troligtvis mycket godare med riktig feta. Men jag tyckte den var helt okej, och brödet till var väldigt gott. Jag hade ett som heter Tor. Det med parmesanen tyckte jag väl var lite onödigt, men en kul grej om man vill prova något annorlunda, men annars var det lika gott med vanlig ost på brödet. 

Kommentarer av andra: "Omfg! Soppan är lätt bland det godaste jag ätit! Well done!" 
 "Överväger frieri till Simkaka efter fantastiskt god soppa!!

2 kommentarer:

Lisa sa...

Vi testade den här ikväll. Använde bara två paprikor eftersom du skrev att det smakade lite mycket paprika. Det blev jättegott!!

Unknown sa...

Va kul!