fredag 16 september 2011

Brödkakor

  • 50 g jäst
  • 1 ½ tsk salt
  • ½ dl ljus brödsirap
  • 50 g  margarin
  • 5 dl mjölk
  • 1 dl krossade linfrön
  • 2 dl grahamsmjöl
  • 1 ½ dl vetekli
  • Ca 9-10 dl vetemjöl
  1. Smula sönder jästen i en degbunke. Häll i salt och brödsirap. 
  2. Smält margarinet och häll i mjölken och värm till fingerljummet, 37°. Häll över jästen. Rör om tills jästen har löst sig.
  3. Häll i linfrön, grahamsmjöl och vetekli. Därefter fyller du på med vetemjölet tills degen släpper bunken. Arbeta ordentligt några minuter. 
  4. Låt jäsa i 40 minuter. Arbeta degen med lite mjöl om den känns för kladdig. Dela den i 24 bitar och rulla till bollar som du plattar till lite på plåten.
  5. Låt jäsa ytterligare i 30-40 minuter. Sätt ugnen på 225° och baka sedan bullarna 8-10 minuter mitt i ugnen. Låt svalna under bakduk.
Kommentar: Goda! I originalreceptet stod det 2 tsk salt, men det tyckte jag blev lite för mycket, så jag ändrade det här. Mums, blev riktigt nöjd!

2 kommentarer:

Lisa sa...

Det ser gott ut!

Den här tårtan/kakan bakade jag häromdagen förresten. Den blev ruskigt god!

http://www.arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=31675

Helena sa...

Oh vad gott! Ska baka detta på en gång! Brödet är nämligen slut, så tur jag kikade in här! :D