onsdag 17 februari 2010

Wienerbröd

Degen:

  • 5 dl mjölk
  • 75 g jäst
  • 3/4 dl socker
  • 1 krm salt
  • 2 ägg
  • Ca 11-13 dl vetemjöl
Fyllning:
  • ca 50-100 g margarin
  • Marsankräm
  • 4 dl mjölk
  • 1 st ägg att pensla med
  1. Smula ner jästen i en bunke. Häll ner kall mjölk och rör runt tills jästen har lösts upp.
  2. Tillsätt ägg, socker, salt och mjöl tills det blir en lättarbetat deg. Låt jäsa på ett svalt ställe i 30 minuter.
  3. Kavla ut till en rektangel formad platta. Hyvla margarinet och lägg ut på degen (som ostskivor på en smörgås), vik plattan dubbel, kavla lite grann.
  4. Skär remsor och snurra varje remsa (som när du tvinnar ett snöre), forma varje tvinnad remsa till en rund bulla. Låt jäsa i 40 minuter.
  5. Vispa ihop marsankrämen.
  6. När bullarna har jäst, pensla bullarna med uppvispat ägg och sätt en klick marsan på varje bulla.
  7. Grädda bullarna i 225 grader, 8-15 minuter. Låt svalna och ringla eventuellt florsocker glasyr över bullarna.
Kommentar: Jag ställde mina plåtar att jäsa vid balkongdörren, med den på glänt, eftersom det ska jäsas svalt. Jag gjorde mina alldeles för stora, det är därför jag har satt gräddningstiden så brett. Sen så hade jag inget ägg att pensla med, så jag tog mjölk! Det blev så bra så, vet inte vart jag fick det ifrån, men jag tänkte att det är kanske bättre än inget. Goda, men jag ska nog tillsätta lite mer socker nästa gång. Inte blev de så frasiga heller. Läste i en kokbok att det är svårt att lyckas med wienerbröd, så det känns lugnande.

0 kommentarer: